De unieke waarde van digitale kranten achterhalen

Om de willingness to pay van digitale kranten te verhogen, moet er een incentive zijn voor consumenten om deze te kopen. Waarom zou iemand immers overschakelen op een digitaal abonnement als hij dezelfde inhoud gratis kan raadplegen op de krantenwebsite? Volgens John Sandvand, redacteur bij de Noorse krant Norge Schibsted en digitaal strateeg, zijn er enkele factoren die de krantenlezer kunnen overtuigen om toch te gaan betalen voor een krant op tablet:

De eerste is “unique content”. Het is belangrijk om content te hebben die niemand anders heeft. De lezer heeft immers veel alternatieven om naar andere (gratis) krantensites te gaan. Het is dus de bedoeling om door middel van bijvoorbeeld duiding of door een nichemarkt te creëren dat de klant zal willen betalen. Voor kranten is dit nu net een moeilijk punt, omdat zij traditioneel niets anders doen dan de lezer een breed pakket van nieuws te verschaffen dat elke lezer wel interesseert.

De tweede factor is “unique convenience”. Lezers vinden het makkelijk om hun krant op iPhone, Kindle, iPad telezen gewoon omdat (1) de service makkelijk werkt en (2) omdat je je mediacontent overal waar je maar wil kan raadplegen. Dat is al bewezen met de papieren krant, de  lezer leest de krant bij het ontbijt, op de trein en neemt ze mee naar het werk. Bij digitale mediaproducten kan dit (of is dit al) hetzelfde. Dat creëert een meerwaarde waar veel klanten tot aangetrokken zijn.

Mensen willen betalen voor content die hen helpt om persoonlijke doelen te bereiken. Hier is de 3de factor, “unique usefullness”, van toepassing. Voor services, zoals de dagelijkse horoscoop of de berekening van bankleningen, zijn mensen bereid te betalen. Een concreet voorbeeld zijn de kranten Wall Street Journal en The Financial Times. Beide kranten bieden nieuws over een specifiek onderwerp aan (financiën) en beide websites zijn betalend. Wa            t voor andere krantenwebsites niet werkt, werkt voor hen wel. Hun lezers betalen namelijk wél graag voor hun diensten net omdat hun content zo doelgericht is.

“Unique packaging” omvat dan weer een speciale manier van verpakken van nieuws. Men verpakt nieuws op een manier dat lezers dit willen, gepersonaliseerd of op maat samengesteld voor bepaalde groepen en vaak ook gecombineerd met content afkomstig van verschillende bronnen en niet slechts afkomstig uit één krant. Dit doen nieuwsaggregators zoals Flipboard reeds. Ook een verbetering van de presentatie kan ertoe bijdragen dat er een meerwaarde gecreëerd wordt.

De laatste, “unique experience”, gaat over de ervaring die mensen hebben bij het lezen van content. Ze lezen dit niet enkel voor zichzelf, maar willen hun leeservaringen ook delen met hun sociale kring. Sociale netwerksites zijn de laatste jaren hiertoe een grote hulp geweest. Dit kan een sterke emotionele gedeelde ervaring creëren tussen gebruikers, wat ook een meerwaarde oplevert.  Dit hangt ook samen met de factor unieke content. Doordat er kleine communities  ontstaan over bepaalde onderwerpen hangen ze sociaal en emotioneel meer aan elkaar, waardoor ze voor die content willen gaan betalen.

Het ideale model is een mix van al deze verschillende factoren. Enkel wanneer lezers voor zichzelf een unieke meerwaarde ervaren tijdens het lezen, zullen ze willen betalen.

Meer informatie kan je vinden op de blog van Betatales.

Dit bericht werd geplaatst in iPad en kranten/magazines en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s